مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» روز هانگول (한글날) - روز چوسانگول (조선글날)

روز هانگول (한글날) - روز چوسانگول (조선글날)

دیروز مردم در کره جنوبی پانصد و شصت و پنجمین سالگرد ابداع خط هانگول را جشن گرفتند. در کره جنوبی هر ساله روز 9 اکتبر را که روز ابداع الفبای کره ای است را جشن می گیرند و به آن روز هانگول می گویند. البته در کره شمالی این تاریخ متفاوت است، آنها هر ساله روز 15 ژانویه ابداع و اعلام خط کره ای را جشن می گیرند که به آن روز چوسانگول می گویند.

http://s2.picofile.com/file/7156314622/

لوگوی گوگل در روز هانگول - کلمه گوگل به زبان کره ای

بر اساس سجونگ سیلوک (세종실록) یا گزارش سالانه سجونگ، شاه سجونگ (King Sejong)، چهارمین امپراتور سلسله چوسان، در نهمین ماه سال 1446 تقویم قمری کره ای، انتشار "هونمین جونگوم" (Hunmin Jeongeum) را اعلام کرد. هونمین جونگوم سندی بود که در آن شاه سجونگ خطی را که خود او ابداع کرده بود و هونمین جونگوم نام داشت را در آن معرفی کرده بود. 

http://s2.picofile.com/file/7156375806/

       هونمین جونگوم

در سال 1926 انجمن زبان کره ای (Korean Language Society) که وظیفه تحقیق درباره زبان کره ای را بر عهده دارد، در آخرین روز از ماه نهم قمری، چهارصد و هشتادمین سالگرد اعلام زبان کره ای را جشن گرفت که هم زمان با نهم اکتبر بود. اعضای انجمن اظهار داشتند که آن روز اولین برگزاری گرامیداشت گاگیانال (가갸날) بود. این نامی بود که از گاگیاگول (가갸글) گرفته شده بود که مترادف با هانگول بود. مدتی پس از آن که جو سیجیونگ (Ju Si-gyeong)، از بنیان گذاران زبان شناسی مدرن کره ای، در سال 1913 واژه هانگول را ساخت، نامی که در سراسر دنیا برای نامگذاری الفبای جدید کره ای پذیرفته شد، در سال 1928 نام سالگرد گرامیداشت ابداع الفبای کره ای به هانگولال (Hangullal) تغییر یافت. در آن زمان این روز را بر اساس تقویم قمری کره ای جشن می گرفتند.

در سال 1931 روز گرامیداشت هانگول به 29 اکتبر تغییر یافت و در سال 1446 عده ای این فرضیه را مطرح کردند که در سال 1446 از تقویم یولیانی استفاده می شده است، به همین دلیل 28 اکتبر را جایگزین تاریخ قبلی، یعنی 29 اکتبر، کردند.

در سال 1940 پس از کشف نسخه اصلی هونمین جونگوم هِریه (Hunmin Jeongeum Haerye) که تفسیر هونمین جونگوم بود، مشخص شد که هونمین جونگوم در ده روز اول ماه نهم اعلام شده بوده است. دهمین روز از ماه نهم تقویم کره ای در سال 1446 با نهم اکتبر تقویم یولیانی برابر بوده است. پس از تشکیل دولت کره جنوبی در سال 1945، روز هانگول به عنوان یکی از تعطیلات رسمی اعلام شد، در این روز کارمندان دولت تعطیل هستند.

http://s2.picofile.com/file/7156383331/

کره شمالی 15 ژانویه را به عنوان روز چوسانگول انتخاب کرده است که گمان می رود همزمان با تاریخ واقعی اعلام هونمین جونگوم است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده